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JEWELRY DESIGN

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Jewelry is commonly perceived as a beautiful piece of wearable art: stand-alone, sculptural, and aloof. While this perception is not wholly incorrect, it is also important to see jewelry as wrapped up in multiple contexts-technological, social, historical-potentially much more than just a fashion accessory. In order to understand contemporary jewelry design, we need to view the work as we would the product of any design field: as conceptual projects, as material studies, as social commentaries, and as connections to the past.
This book highlights a diverse group of contemporary jewelry designers from around the world. Rather than enforcing an artificial taxonomy of designers based on their style, medium, or country of origin, the work is presented as a snapshot of individuai practices, a broad sampling of innovative work and forward-looking designers. What ties them together, however, are everyday considerations of context and production.
As in other design fields, digital technology has had a significant impact on the way jewelry designers conceive, display, and produce their work today. Software now allows designers to develop and visualize their designs in three-dimensional, virtual space. Other tools like stereolithography and laser cutting allow for intricate details, precise assemblages, and creative "mash-ups" of media. Similar innovations are ongoing with respect to materials. Besides the work with conventional precious metals and gemstones, a new vocabulary of nontraditional materials-glass, rubber, plastics, and organic matter-has found its way into the studios.
Moreover, contemporary jewelry design can be extremely self-referential, calling into question the fundamental values of personal adornment, preciousness, and social status-both in a humorous and a criticai way. It also maintains a special kinship to sentiments of memory and remembrance-a keepsake passed down, an heirloom created, value transferred to an object that may or may not be worth its weight in gold.
The relationships that are formed in the process of designing, making, and wearing a piece of jewelry can utterly transform its meaning. Most immediately, the human body is the vehicle for jewelry design; however, images in books can't convey the tactile, corporeal qualities which emphasize or even contradict its appearance and which allow for an entirely new experience of jewelry design.
I gioielli sono comunemente considerati come degli stupendi pezzi d'arte da indossare: indipendenti, sculturali e riservati. Mentre questa percezione non è completamente errata, è anche importante vedere i gioielli come avvolti in contesti multipli - quello tecnologico, sociale e storico - potenzialmente molto più di un semplice accessorio alla moda. Per poter capire il design dei gioielli contemporanei, abbiamo bisogno di vedere il lavoro come vedremmo il prodotto di un qualsiasi altro campo del design: come progetti concettuali, come studi di materiale, come commenti sociali e come rinvii al passato.
I rapporti che vengono formati nel processo di progettazione, creazione e uso di un gioiello può completamente trasformare il suo significato. Nell'immediato, il corpo umano è il veicolo per il design di gioielli; tuttavia, le immagini nei libri non possono comunicare le qualità tattili e corporee che enfatizzano o addirittura contraddicono la loro apparenza e che consentono un'esperienza completamente nuova del design di gioielli.
Questo libro evidenzia un gruppo differente di designer di gioielli contemporanei da tutto il mondo. Invece di rinforzare una tassonomia artificiale di designer basata sul loro stile, mezzo o paese di provenienza, i lavori sono presentati come un'istantanea di prassi individuali, un vasto campionario di lavoro innovativo e di designer avanti sui tempi. Quello che li lega, comunque, sono le considerazioni di tutti i giorni sui contesti e sulla produzione.
Come in altri campi del design, la tecnologia digitale ha avuto un impatto significativo sul modo in cui i designer di gioielli concepiscono, espongono e producono il loro lavoro, oggigiorno. Il software ora consente ai designer di sviluppare e visualizzare i loro progetti in spazi tridimensionali e virtuali. Altri attrezzi, come la stereo-litografia e il taglio laser consentono un assemblaggio preciso di dettagli intricati e un creativo "miscuglio" di mezzi. Sono in corso delle innovazioni simili con i materiali. Accanto al lavoro con gemme e metalli preziosi convenzionali, un nuovo vocabolario di materiali non tradizionali - vetro, gomma, plastica e sostanze organiche - hanno trovato accesso agli studi.
Inoltre, il design di gioielli contemporanei può essere estremamente riferito a se stessi, chiamando in causa i valori fondamentali dell'ornamento, della preziosità e dello stato sociale personale - sia in un modo ironico sia critico. Mantiene, inoltre, una speciale affinità con i sentimenti di memoria e rimembranze - un ricordo tramandato, un cimelio creato, un valore trasferito a un oggetto che potrebbe avere o non avere il valore del suo peso in oro.






JEWELRY DESIGN

editore DAAB
edizione 2008
pagine 384
formato 22,5x22,5
hardcover
tempo medio evasione ordine
5 giorni

39.95 €
25.00 €

ISBN : 978-3-86654-049-1
EAN : 9783866540491

 
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